گونه شناسی بزه شروع به جرم (از منظر چیستی گام های مادی آن)
نویسندگان
چکیده
بزه شروع به جرم در دو حالت بزه اصلی و در حکم آن، قابل کیفر است که در حالت نخست بزه شروع به جرم در سه حالت شروع به اجرایی کردن بزه، شروع به عملیات اجرایی بزه و مستتربودن شروع به اجرایی کردن یا شروع به اجرایی کردن بزه و شروع به عملیات اجرایی بزه نمود می یابد و شرط دیگر، وجود مانع خارج از اراده است که با قید معلق ماندن قصد، شروع به جرم جلوه گر می شود. در حالت دوم، رفتاری در حکم شروع به جرم دانسته شده است که علاوه بر شروع به اجرایی کردن بزه و اتمام مسیر اجرایی، فقط در حالت ناکافی بودن وسیله به دلیل بی دقتی مرتکب در حکم شروع به جرم است که باید از دو حالت دیگر یعنی عدم توانایی ماهیت وسیله که عمل را مباح جلوه می دهد و ناکافی و کم تأثیری وسیله که شروع به عملیات اجرایی جرم و در نتیجه شروع به جرم واقعی را نمود می دهد، تمییز شود.
منابع مشابه
گونهشناسی بزه شروع به جرم (از منظر چیستی گامهای مادی آن)
بزه شروع به جرم در دو حالت بزه اصلی و در حکم آن، قابل کیفر است که در حالت نخست بزه شروع به جرم در سه حالت شروع به اجراییکردن بزه، شروع به عملیات اجرایی بزه و مستتربودن شروع به اجراییکردن یا شروع به اجراییکردن بزه و شروع به عملیات اجرایی بزه نمود مییابد و شرط دیگر، وجود مانع خارج از اراده است که با قید معلقماندن قصد، شروع به جرم جلوهگر میشود. در حالت دوم، رفتاری در حکم شروع به جرم دانسته ...
متن کاملچیستی شناسی ضمان از منظر فقه شیعه
با پیشرفت و گسترش جامعه بشری، اشخاص برای تنظیم و تأمین روابط مالی و تجاری، معاملات را به شیوه هایی منعقد می سازند که ضمان، جزو لاینفکّ آنهاست. انضمامی بودن ضمان در برخی از این معاملات، نه تنها آن را در ناهماهنگی ظاهری با ماهیّت انتقالی بودن ضمان مصطلح در فقه شیعه قرار می دهد، بلکه تعارض ظاهری را بین برخی از مواد قوانین مدنی و تجاری نیز سبب می گردد. توجه به نتایج مترتّب بر واقعیّت مذکور، نوشتار...
متن کاملجرم و رسانه از منظر جرم شناسی فرهنگی
جرمشناسی فرهنگی بهعنوان گرایشی نوخاسته در جرمشناسی، جامعهشناسی و عدالت کیفری، تقارن فرهنگ و فرآیندهای کیفری را در زندگی اجتماعی معاصر بررسی میکند. بخشی از معنای فرهنگ از منظر این جرمشناسی درکنار پرداختن به خردهفرهنگهای مجرمانه، معطوف است به پویایی رسانههای جمعی. این گرایش با استفاده از دیدگاههایِ مطالعات فرهنگی، نظریه پستمدرنیسم و دیدگاههای جامعهشناختی همانند سنّت تعاملگرا و نیز رو...
متن کاملنقش بزه دیده بر مسئولیت بزهکار در قانون مجازات اسلامی از منظر آموزههای بزه دیده شناسی علمی
بر اساس یافتههای بزه دیده شناسی علمی، بهمنظور پی بردن به علل بزهکاری بر پایهیافتهها و ملاکهای علمی و جرم شناسانه به مطالعۀ تقصیر بزه دیده- بهعنوان یکی از ارکان اصلی جریان کیفری- در تکوین رویداد جنایی از گذر روابط میان بزه دیده و بزهکار پرداخته میشود، تا این امر موجب درک بهتر و تحلیل قویتر فرآیند ارتکاب جرم شود و زمینه را برای اجرای عدالت و تحقق اصل فردی کردن مجازات در مباحث تقصی...
متن کاملاثبات عنصر مادی جرم با استناد به نظریه کارشناسی
بار اثبات عناصر سهگانه تشکیلدهنده جرم اعم از عنصر قانونی، مادی و روانی بههمراه فقدان موانع تحقق جرم با استناد به قاعدة «البینه علی المدعی» و با رعایت معیار مندرج در قانون، برعهده نهاد تعقیب است. این امر شامل اثبات رفتار مجرمانه اعم از فعل یا ترک فعل، انتساب عمل مجرمانه به مرتکب، سوءنیت عام و خاص و علم و عمد در جرایم عمدی و تقصیر جزایی در جرایم غیرعمدی میشود که اثبات عنصر مادی آن از طریق ارج...
متن کاملچیستی سعادت از منظر مسکویه
مسألۀ اصلی این پژوهش تحلیل چیستی سعادت از دیدگاه مسکویه، و روش تحقیق آن توصیفیـتحلیلی است. مسکویه سعادت را به عنوان خیر و کمال در قیاس با صاحباش تعریف میکند. بر این اساس یک وابستگی و پیوستگی میان خیر و کمال و سعادت برقرار میکند. او برای خیر دو تعریف ارائه میدهد و آن را به اقسام مختلفی مثل خیرات شریف، ممدوح، مطلق و غیرمطلق، عام و... تقسیم میکند. از تأمل در برخی از این اقسام این پیوستگی به...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
حقوق جزا و سیاست جنایی(حقوق جزا و جرم شناسی سابق)جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۶۵-۱۸۴
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023